Trainingsacteren

“Knowledge is only a rumour until you have got it in your muscle” - Maori-gezegde

De Speelruimte verzorgt trainingen gericht op het aanleren of verbeteren van gespreksvaardigheden van professionals. Echter, een communicatietechniek of methodiek kan nog zo goed worden ingezet, zonder echt contact zal het niet tot succes leiden. Sterker nog: wanneer je in staat bent echt contact te maken met jezelf en met de ander blijkt het inzetten van een aangeleerde methodiek zelfs van ondergeschikt belang. Vaak weten professionals intuïtief wel wat een bezorgde ouder op school, een boze klant aan de balie van de apotheek of een verdrietige mevrouw bij de spoedeisende hulp nodig heeft. Door allerlei redenen zoals tijdsdruk of een teveel aan protocollen gaan professionals hun eigen innerlijk weten (intuïtie) uit de weg en varen dan op boekjeswijsheid.

Als de zin: “wat vervelend voor u” als een automatische piloot wordt uitgesproken komt dit ongeloofwaardig over op de ander en is daarmee verspilde moeite.

“C'est le ton qui fait la musique” oftewel de manier waarop iets gezegd wordt is vaak bepalend voor hoe iets opgevat wordt!

Mijn toegevoegde waarde

Natuurlijk kun je veel leren uit een boek over gespreksvaardigheden, maar wat is er nu leerzamer dan het ook te doen? Uitproberen en oefenen dus!

Ik beschik over een breed palet aan geloofwaardig gedrag en emoties van mensen die ik kan inzetten en zal mij voortdurend afstemmen op de deelnemer en diens leerdoel. Mijn specialisme is het anticiperen op datgene wat zich in het hier en nu voordoet en tegelijkertijd het overzicht behouden. Je kunt van mij verwachten dat ik een realistisch persoon in spel neerzet en heldere concrete feedback teruggeef na een gesprek. Als trainingsacteur ben ik het levend oefenmateriaal voor de deelnemer. En het mooiste is dat de ander niet hoeft te wachten op de resultaten maar deze direct gespiegeld krijgt!

Inmiddels werk ik ruim 10 jaar als trainingsacteur binnen communicatietrainingen. Ik werk met verpleegkundigen, begeleiders, bouwkundigen, hbo docenten, artsen, baliemedewerkers, leerkrachten kortom met iedereen die met andere mensen moet communiceren binnen zijn of haar werk.

Training voor Professionals: haal het beste uit een rollenspel!

Rollenspel wordt vaak ingezet binnen opleidingen. Iedereen weet dat het leerzaam en ‘ergens goed’ voor is. Toch zijn veel trainers en docenten altijd blij als het weer achter de rug is. Zo wordt rollenspel soms een noodzakelijk kwaad binnen trainingen. En dat is zonde. Als je zelf als trainer meer vertrouwd raakt met het aansturen en begeleiden van rollenspel kun je je kennis en enthousiasme overbrengen op de deelnemers. Het werkt aanstekelijk!

Ik geef trainingen waarin kennis wordt gemaakt met de basisbeginselen van het vak trainingsacteren. Ook kan ik jou als trainer of acteur begeleiden en coachen hoe je het beste uit een rollenspel haalt.

Leerdoelen voor trainers:

  • Meer zelfvertrouwen in het gebruiken van een rollenspel binnen leersituaties
  • Meer bewust zijn van het vak trainingsacteren en waar het toe dient
  • Een goede afstemming met de acteur bewerkstelligen
  • Inzicht krijgen in het juiste moment om een rollenspel stop te zetten
  • Inzicht krijgen in de manier waarop je de deelnemer na een time-out weer op gang helpt

Leerdoelen voor trainingsacteurs:

  • Meer bewust zijn van het vak trainingsacteren en waar het toe dient
  • Geloofwaardiger een rollenspel neerzetten
  • Beter kunnen afstemmen op het leerdoel van de deelnemer
  • Beter kunnen schakelen naar spelgedrag waar de leersituatie om vraagt.

REFERENTIE

"Esther heeft ons heel erg geholpen met het verder professionaliseren van aansturen in rollenspel en het leren van trainingsacteervaardigheden aan onze studenten. Ze heeft ons team docenten op plezierige en kundige wijze getraind. De werkvormen sluiten aan bij wat wij graag wilden bereiken en Esther heeft actief meegedacht in hoe we de lessen het beste kunnen implementeren. Haar ideeën zijn creatief en verfrissend en haar werkvormen stimuleren durf en ‘out of the box’ denken en doen."

Drs. Marieke Brenninkmeijer, docente Social Work, Academie voor Sociale Studies, Hanzehogeschool Groningen